Zeg niet langer “ons vakmanschap drink je met verstand” maar “alcoholmisbruik schaadt de gezondheid”
Het Communicatie Centrum heeft op 26 februari 2024, in samenwerking met de federaties van de Belgische Brouwers en Vinum Et Spiritus, Comeos, UBA, Horeca Vlaanderen, Horeca Wallonië en Horeca Brussel, een nieuwe educatieve boodschap gelanceerd die vanaf 1 juli 2024 moet verschijnen in commerciële communicatie voor alcoholhoudende dranken.
Commerciële communicatie voor alcohol wordt gereguleerd door het “Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken”, dat al de verplichting bevatte om een educatieve boodschap toe te voegen bij reclame voor alcoholhoudende dranken.
Echter, in overleg met de andere ondertekenaars van het Convenant, hebben de federaties van de Belgische Brouwers en Vinum Et Spiritus een nieuwe educatieve boodschap geïntroduceerd:
in het Nederlands: “Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid”;
in het Frans: “L’abus d’alcool nuit à la santé” ;
in het Duits: “Alkoholmissbrauch schadet der Gesundheit”; en
in het Engels: “Alcohol abuse harms your health”.
Deze boodschap zou geïnspireerd zijn op de boodschap die reeds in Frankrijk wordt gebruikt en daardoor ook al bekend is bij een groot deel van de Belgische bevolking.
Deze nieuwe boodschap heeft als voordeel dat consumenten meteen worden geïnformeerd over de risico’s van alcoholmisbruik.
Hoewel de toepassing van de nieuwe gezondheidsmededeling verplicht zal zijn vanaf 1 juli 2024, wordt er een specifieke aanpassingsperiode voorzien tot 1 januari 2025 voor gedrukte commerciële communicatie met de oude educatieve boodschap die werd ontwikkeld vòòr 1 mei 2024.
Dit initiatief vertoont een proactieve houding door mee te helpen de regels voor alcoholcommunicatie aan te scherpen in overeenstemming met de maatschappelijke behoeften van vandaag.
De toepassing van het Convenant wordt onderworpen aan controle door de JEP (de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame). Zij treedt op naar aanleiding van een klacht of, preventief, naar aanleiding van een verzoek om voorafgaand advies.
In geval van overtreding, kan een aanpassing of zelfs een stopzetting van de reclameboodschap worden opgelegd. De beslissingen van JEP worden gerespecteerd door adverteerders en, bij gebrek daaraan, door de media.
Het niet-naleven van dit Convenant kan bijgevolg ernstige gevolgen met zich mee brengen.
De sector, alsook de agencies die instaan voor de ontwikkeling en uitwerking van de commerciële communicaties van alcoholhoudende merken, winnen bijgevolg beter preventief (juridisch) advies in.